پیشنهاد مخفیانه ژاپن به ایران درباره آمریکا فاش شد
پیشنهاد مخفیانه ژاپن به ایران درباره آمریکا فاش شد

یک رسانه ژاپنی به نقل از برخی منابع مدعی شده است که توکیو برای کاهش تنش میان تهران-واشنگتن به دنبال تعویض نفت خام تهران با غلات آمریکا بوده است.

خبرگزاری کیودو به نقل از برخی منابع مدعی شده‌ است که دولت شینزو آبه در تلاش برای کاهش تنش‌ها میان ایران و آمریکا، به طور مخفیانه معاوضه نفت خام ایران با غلات آمریکایی را پیشنهاد داده بود.

دو منبع دولتی ژاپن به کیودو نیوز اطمینان دادند که این پیشنهاد در ژوئن ۲۰۱۹ طی سفر آبه به ایران به عنوان تلاشی برای میانجیگری میان ایران و آمریکا مطرح شده بود.

طبق این طرح، تحریم‌های آمریکا علیه ایران از طریق معاوضه ذرت و سویای واشنگتن با نفت خام تهران از طریق ژاپن دور زده می‌شد. آمربکا در آن زمان در جنگ تجاری با پکن به سر می‌برد و به دنبال خریدارانی برای غلات خود بود و ایران نیز به دلیل تحریم‌ها، به دنبال فروش نفت بود.

کیودو می‌نویسد: این تلاش دیپلماتیک که محوریت آن بیشتر ترغیب ایران به مذاکره با آمریکا بود، در نهایت ناکام ماند چراکه ژاپن نتوانست بر اصرار ایران مبنی بر برداشته شدن تمامی ترحیم‌ها پیش از گفت‌وگو با آمریکا غلبه کند.

این منابع گفته‌اند: بی‌اعتمادی عمیق ایران به ایالات متحده و سیاست‌های بی‌ثبات دونالد ترامپ نیز عاملی برای شکست میانجیگری ژاپن بود.

یک منبع دیگر مدعی شده است که علی‌رغم ناکامی طرح ژاپن، طرح‌های پیشنهادی سایر کشورهای دوست نیز با جدیت بررسی می‌شد.

در سپتامبر سال گذشته، فرانسه پیشنهاد تهیه یک خط اعتباری برای ایران به ارزش ۱۵ میلیون دلار را ارائه کرده بود.

این منبع خاطرنشان کرد که پیشنهاد ژاپن از پیشنهاد فرانسه بهتر آماده و تنظیم شده بود.

در اواخر ۲۰۱۹ نیز تلاش‌هایی برای ترغیب ایران به در نظر گرفتن هر دو پیشنهاد ژاپن و فرانسه به منظور افزایش احتمال حصول توافق انجام شده بود.