ترامپ: ناچارم کاملا مخفیانه به خاورمیانه سفر کنم
ترامپ: ناچارم کاملا مخفیانه به خاورمیانه سفر کنم

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با اذعان به مخفیانه بودن سفرش به بغداد گفت که خیلی غم انگیز است که ناچار باشی در کمال خفا به خاورمیانه سفر کنی و هر کاری انجام دهی تا سالم به مقصد برسی. خبرگزاری ایرنا: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با اذعان به مخفیانه بودن سفرش به بغداد گفت […]

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با اذعان به مخفیانه بودن سفرش به بغداد گفت که خیلی غم انگیز است که ناچار باشی در کمال خفا به خاورمیانه سفر کنی و هر کاری انجام دهی تا سالم به مقصد برسی.
خبرگزاری ایرنا: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با اذعان به مخفیانه بودن سفرش به بغداد گفت که خیلی غم انگیز است که ناچار باشی در کمال خفا به خاورمیانه سفر کنی و هر کاری انجام دهی تا سالم به مقصد برسی.

خبرگزاری الفرات عراق نوشت که ترامپ که شبانه با هواپیمای چراغ خاموش عراق را ترک کرد گفت که پیشتر نیز دوبار قرار بوده به عراق سفر کند اما بخاطر درز خبر آن، برنامه سفرش لغو شده است.

وی گفت: خیلی غم انگیز است که هفت تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کنی اما برای رفتن به آنجا ناچار باشی سفرت را تا این حد فوق العاده مخفیانه نگه داری و هواپیماها (ی اسکورت) و بزرگترین تجهیزات جهان دور و برت باشند و هر کاری بکنی تا سالم به مقصد برسی’.

ترامپ اذعان کرد که در سفر به عراق نگران بوده است اما گفت که وی نگران نهاد ریاست جمهوری و ملانیا همسرش بوده و نگران شخص خودش نبوده است.

سفر سرزده ترامپ و همسرش روز چهارشنبه به پایگاه نظامی عین الاسد در استان الانبار در شمال عراق با موجی از محکومیت و انتقادات گسترده احزاب و گروههای سیاسی و نیز نیروهای مقاومت این کشور روبرو شد.

عراقی ها این سفر را خارج از عرف دیپلماتیک و نقض آشکار حاکمیت ملی و استقلال این کشور دانسته و خواستار واکنش جدی دولت شده اند

 

منابع خبری آمریکایی اعلام کردند که ترامپ هنگام حضور در پایگاه هوایی «عین‌الاسد» در استان الانبار (غرب عراق) گفته است به هیچ عنوان قصد ندارد نیروهای آمریکایی را از عراق خارج کند.

«جعفر الحسینی» سخنگوی «گردان‌های حزب الله عراق» اعلام کرد که مقاومت اسلامی، آمریکا را مجبور خواهد کرد که نیروهای خود را از عراق خارج کند.

شبکه خبری «الاباء» به نقل از الحسینی گزارش داد که بازدید سرزده ترامپ از پایگاه عین الاسد به این معنی است که وی برای اعلام سفرش به عراق احساس امنیت نمی‌کند.

وی با بیان این مطلب افزود: «فرماندهان مقاومت عراق وعده داده‌اند که دست‌هایی را که به سمت کشورهای همسایه از جمله سوریه دراز شود، قطع کنند».

سخنگوی گردان‌های حزب الله عراق در پایان تأکید کرد که تصمیم خروج نیروهای آمریکایی به اراده ملت و پارلمان مربوط است.

رئیس جمهور آمریکا به هنگام حضور در پایگاه نظامی عین الاسد بار دیگر تصمیمش برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه را مورد تأکید قرار داد و گفت: «وظیفه آمریکا ساختن کشورها نیست و این کار را باید کشورهای ثروتمند انجام دهند. داعش شکست خورده و خلیفه رفته است و اگر نیاز باشد عملیاتی در سوریه انجام دهیم از پایگاه‌ نظامیان آمریکایی در عراق این عملیات انجام خواهد شد».

در همین ارتباط، ائتلاف «اصلاح و سازندگی» عراق در بیانیه‌ای ورود ترامپ به عین‌الاسد را نقض آشکار حاکمیت عراق دانسته و خواستار نشست اضطراری پارلمان با حضور نخست‌وزیر «عادل عبدالمهدی» برای بررسی آن شد.

ائتلاف «البناء» نیر در بیانیه‌ای سفر ترامپ را نقض آشکار هنجارهای دیپلماتیک و «غیرقابل قبول» توصیف کرده و  از دولت عراق خواسته ضمن خودداری از دیدار با ترامپ فوراً سفیر آمریکا در بغداد را احضار کند. این ائتلاف همچنین از تمامی احزاب سیاسی خواسته متحد شوند و به حضور نظامی آمریکا در خاک عراق پایان دهند.