تحقق جهش تولید در تغیییر روش های کشاورزی
تحقق جهش تولید در تغیییر روش های کشاورزی

  فرماندار شهرستان شیراز در سفر به منطقه سیاخ دارنگون از مرکز جهاد کشاورزی این دهستان و مزارع کشت محصولات غذایی منطقه بازدید و در ویژه برنامه اجرایی ابلاغیه دوم مقام معظم رهبری مبنی بر« احسان علوی » در دهه ولایت حضور یافت. *بازدید فرماندار شهرستان شیراز از مرکز جهاد کشاورزی دهستان سیاخ دارنگون* به […]

 

فرماندار شهرستان شیراز در سفر به منطقه سیاخ دارنگون از مرکز جهاد کشاورزی این دهستان و مزارع کشت محصولات غذایی منطقه بازدید و در ویژه برنامه اجرایی ابلاغیه دوم مقام معظم رهبری مبنی بر« احسان علوی » در دهه ولایت حضور یافت.

*بازدید فرماندار شهرستان شیراز از مرکز جهاد کشاورزی دهستان سیاخ دارنگون*

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شیراز، محمدرضا امیری در سفر به دهستان سیاخ دارنگون، از مرکز جهاد کشاورزی این منطقه بازدید کرد.
فرماندار شیراز در حاشیه این بازدید ضمن تقدیر از مرکز جهاد کشاورزی سیاخ دارنگون در زمینه ترویج تولید محصول گواهی شده، خاطرنشان کرد: استفاده از مواد غیر شیمیایی و عوامل بیولوژیکی جهت کنترل خسارت به محصولات این منطقه اقدامی در خور تحسین است که بایستی توسعه یابد.

امیری همچنین از اقدامات شایسته این مرکز در زمینه استفاده از سموم کم خطر و تخصصی، حفظ محیط زیست و دشمنان طبیعی و در نهایت دستیابی به امنیت غذایی و حفظ سلامت مصرف کنندگان قدردانی کرد.

* سطح کشت بالغ بر ۳ هزار هکتار گندم آبی

فرماندار شیراز ضمن اشاره به سطح کشت بالغ بر ۳ هزار هکتار گندم آبی و حدود ۷ هزار هکتار گندم دیم در منطقه سیاخ دارنگون بر ضرورت برگزاری دوره ها و کارگاههای آموزشی ویژه کشاورزان منطقه تاکید و از مرکز جهاد کشاورزی دهستان سیاخ دارنگون و شبکه مراقبت و واحد حفظ نباتات شهرستان شیراز به جهت آموزش های چهره به چهره کشاورزان که منجر به حفظ محیط زیست و دشمنان طبیعی و صرفه و صلاح اقتصادی کشاورزان منطقه گردیده، قدردانی کرد.

*تقدیر فرماندار شهرستان شیراز از کشت بیولوژیکی محصولات در منطقه سیاخ دارنگون*

فرماندار شیراز در سفر به منطقه سیاخ دارنگون، از مزارع کشت محصولات غذایی این دهستان بازدید کرد.
محمدرضا امیری در این بازدید که با حضور بخشدار مرکزی شیراز، مدیر مرکز جهاد کشاورزی شیراز و سیاخ دارنگون و برخی کشاورزان منطقه صورت پذیرفت، از کنترل بیولوژیکی آفات در کنار شیوه های کنترل شیمیایی، که منجر به آسیب کمتر به محیط زیست و افزایش سلامت محصولات خوراکی می گردد، تقدیر کرد.
* کشت بیولوژیکی نمونه ای از تحقق شعار جهش تولید است*
نماینده عالی دولت در شهرستان مهمترین دستاورد این مزارع در *سال جهش تولید* را افزایش میزان تولید در واحد سطح برشمرد و اظهار داشت: برداشت محصول در این منطقه با تدابیر و نظارت مرکز جهاد کشاورزی و زحمات شبانه روزی و مراقبت های ویژه کشاورزان از متوسط ۱۲۰ تن در هکتار به ۱۸۰ تن در هکتار افزایش یافته است که این امر مصداق عینی فرمان مقام معظم رهبری در خصوص جهش تولید است که جای قدردانی داشته و بایستی تلاش شود این روش موثر و آزموده شده با نظر کارشناسان در سایر مزارع نیز توسعه یابد و اجرا شود.

*کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب با روش ابیاری نواری*

فرماندار شیراز همچنین به آبیاری نواری زمین های کشاورزی منطقه اشاره و خاطرنشان کرد با استفاده از آبیاری نواری به جای کشت غرقابی، شاهد کاهش بیش از ۵۰ درصدی مصرف آب کشاورزی و افزایش بهره‌وری آب در منطقه هستیم که در خور تحسین است.
وی همچنین با اشاره به استفاده از سایبان با هدف کاهش تبخیر آب و بهره‌وری هر چه بیشتر از ذخایر آب منطقه در بخش هایی از این مزارع، خاطرنشان کرد؛ یکی از ویژگی‌های خاص این نوع کشاورزی، جلوگیری از ورود آفات است که بایستی با برنامه‌ریزی لازم از سوی متولیان در سایر مزارع توسعه یابد.

محمدرضا امیری این سبک از کشاورزی که منجر به افزایش و جهش تولید در واحد سطح شده است را همسو با سیاست‌های دولت و فرمان مقام معظم رهبری دانست و افزود در کنار تمام مزایای یاد شده، موفقیت اصلی این سبک از کشاورزی، علاوه بر درآمدی که برای مالکین مزرعه و ذینفعان داشته، میزان *اشتغالزایی* در منطقه است.

فرماندار شیراز خاطرنشان کرد طبق آماری که امروز از مالکین زمین های زراعی و مسئولین مرکز جهاد کشاورزی منطقه به دست ما رسیده برای متوسط ۲۰۰ نفر در هر ۵۰ هکتار به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده و پیش‌بینی می‌شود تا شهریورماه این رقم به دو برابر افزایش یابد.
فرماندار شیراز در ادامه ضمن تأکید بر ضرورت توجه به سیاست‌های دولت و برنامه های جهاد کشاورزی در رابطه با رعایت سهمیه کشت محصول مشخص شده در منطقه خاطرنشان کرد رعایت سیاست‌ها و الگوی کشت منطقه‌ای در کنار تمام مزایای حاصل از کشاورزی اصلاح شده در منطقه سیاخ دارنگون به منظور ایجاد تعادل در نرخ عرضه محصول تولید شده، با تقاضای بازار لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

وی از مرکز جهاد کشاورزی منطقه خواست تا بر رعایت سهمیه کشت محصول در اراضی منطقه مطابق با سیاست‌های الگوی کشت و میزان کشت منطقه‌ای دقت و نظارت نماید.
نماینده عالی دولت در پایان بر حمایت کشاورزان و اعطای تسهیلات خرید و تامین تجهیزات کشاورزی به ویژه تراکتور از سوی جهاد کشاورزی شهرستان شیراز تاکید کرد.

*اجرای مرحله دوم کمک های مومنانه “احسان علوی” در منطقه سیاخ دارنگون.*

فرماندار شهرستان شیرازدر ادامه سفر خود به منطقه سیاخ دارنگون در ویژه برنامه « احسان علوی » که به همت قرارگاه محرومیت زدایی منطقه برگزار شد، بر نقش اثر گذار بسیج در اجرای کمک مومنانه تاکید و خاطرنشان کرد:

در راستای محرومیت زدایی و توجه به مناطق کمتر توسعه یافته از جمله عشایر زحمتکش منطقه که بعضا با مشکلات معیشتی و اقتصادی مواجه هستند اقدامات حمایتی خوبی با همکاری بسیج و قرارگاه محرومیت زدایی انجام شده است که جای تقدیر و‌تشکر دارد.

امیری به مشارکت خیرین و دستگاه های متولی در تهیه کمک هزینه تامین جهیزیه و بسته های معیشتی برای زوج های جوان این منطقه اشاره و اظهار کرد: هر چند بخش های مختلف دولت و‌نظام، در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر کمک مومنانه، مواسات و همدلی در استان فارس و‌ شهر شیراز همکاری داشته اند، اما نیروهای بسیج نقش محوری را در تحقق این رسالت ایفا کرده اند که امروز شاهد اهدای ۳۶ بسته جهیزیه برای زوج های جوان هستیم.

فرماندار شیراز در ادامه سخنان خود افزود: استان فارس و‌ شهر شیراز به استناد آمار، در مرحله اول اجرای طرح کمک های مومنانه و مواسات در سطح کشور خوش درخشیدند و امروز شاهد این هستیم که به دنبال منویات مقام معظم رهبری همزمان با عید بزرگ قربان، مرحله دوم از طرح مواسات و‌ همدلی و در گام اول تحت عنوان «احسان علوی» آغاز شده است که طی آن تامین و اهدای جهیزیه به زوج های جوان و بسته های معیشتی به خانواده های نیازمند در گستره شهر شیراز و عشایر غیور ساکن در منطقه دهستان سیاخ دارنگون به اجرا در آمده است.

فرماندار شهرستان شیراز با بیان اینکه یکی از جلوه های همدلی و‌ خدمت رسانی صادقانه و خود جوش را در زمان شیوع کرونا در سطح استان فارس و‌شهر شیراز شاهد بودیم تصریح کرد: بخش های مختلف حاکمیت اعم از دولت، نیروهای مسلح، و‌نهادهای حمایتی از جمله بهزیستی، کمیته امداد، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، خیرین و سازمان های مردم نهاد به کمک محرومین ،آسیب دیدگان از کرونا و‌ اقشار آسیب پذیر شتافتند که جای تقدیر و‌تشکر دارد .