راهنمای ثبت‌نام ،محاسبه اقساط و سامانه ثبت نام وام ودیعه مستاجران
راهنمای ثبت‌نام ،محاسبه اقساط و سامانه ثبت نام وام ودیعه مستاجران

  متقاضیان دریافت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن که با ارسال پیامک درخواست خود را رزرو کرده‌اند از ساعت ۱۱ صبح امروز ۱۴مرداد تا ۲۰مرداد بر اساس آخرین رقم سمت راست کد ملی خود باید به سامانه طرح اقدام ملی مسکن مراجعه کنند. وام مسکن : روش بازپرداخت سه ساله برای کسانی مناسب است که […]

 

متقاضیان دریافت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن که با ارسال پیامک درخواست خود را رزرو کرده‌اند از ساعت ۱۱ صبح امروز ۱۴مرداد تا ۲۰مرداد بر اساس آخرین رقم سمت راست کد ملی خود باید به سامانه طرح اقدام ملی مسکن مراجعه کنند.

وام مسکن : روش بازپرداخت سه ساله برای کسانی مناسب است که می‌خواهند در پایان قرارداد پول مال خودشان باشد. در این حال نرخ سود ۱۲ درصد محاسبه می‌شود و مستاجران تهرانی که ۵۰میلیون تومان دریافت می‌کنند باید ماهی یک میلیون و ۶۶۰هزار تومان قسط بدهند. متقاضایان وام ۳۰میلیونی در شهر‌های مشهد، اصفهان کرج، شیراز، تبریز، اهواز و کرمانشاه ماهی ۹۹۶ هزار و ۴۲۹ تومان قسط می‌دهند. در سایر شهرها رقم وام ۱۵میلیون تومان و اقساط ماهیانه ۴۹۸هزار و ۲۰۰تومان خواهد بود

 

متقاضیان دریافت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن که با ارسال پیامک درخواست خود را رزرو کرده‌اند از ساعت ۱۱ صبح امروز ۱۴مرداد تا ۲۰مرداد بر اساس آخرین رقم سمت راست کد ملی خود باید به سامانه طرح اقدام ملی مسکن مراجعه کنند. پرداخت تسهیلات ودیعه مستاجران طبق برنامه شش روز دیگر آغاز می‌شود؛ این در حالی است که مسئولان بانک مرکزی و وزارت راه‌و‌شهرسازی تازه دیروز جزییات دقیق و نهایی نرخ سود و اقساط ماهیانه وام مستاجران را اعلام کرده‌اند. الان به‌طور قطعی می‌دانیم وام را دست صاحبخانه نمی‌دهند و مستاجر به‌عنوان پرداخت کننده اقساط با بانک طرف‌حساب خواهد بود. اگر او زمان بازپرداخت وام را یکساله تعیین کند، فقط سود وام را به‌صورت قسط ماهیانه می‌پردازند، اما یک امکان عالی هم پیش رو خواهد داشت. در صورتی که وام را سه ساله پس بدهید، در پایان کل پول مال خودتان می‌شود. حالا بیایید از اول همه‌چیز را با هم بررسی کنیم.

 

راهنمای ثبت‌نام وام مستاجران

 

متقاضیان دریافت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن که با ارسال پیامک درخواست خود را رزرو کرده‌اند از ساعت ۱۱صبح سه‌شنبه ۱۴مرداد تا ۲۰مرداد بر اساس آخرین رقم سمت راست کد ملی خود باید به سامانه طرح اقدام ملی مسکن در آدرس tem.mrud.ir مراجعه کنند.

 

روز سه‌شنبه ۱۴ مرداد مختص ثبت‌نام متقاضیانی خواهد بود که آخرین رقم سمت راست کد ملی آن‌ها «۴» است. چهارشنبه ۱۵ مرداد متقاضیانی که آخرین رقم سمت راست کد ملی آن‌ها «۲و ۳» است باید به سامانه مراجعه کنند. ۱۶ مرداد متقاضیانی که آخرین رقم سمت راست کد ملی آن‌ها «۱» است، ۱۷ مرداد متقاضیانی که آخرین رقم سمت راست کد ملی آن‌ها «۵»، «۶» و «۷» است، ۱۸ مرداد متقاضیانی که آخرین رقم سمت راست کد ملی آن‌ها «۰»، «۸»، «۹» است، و ۲۰ مرداد کلیه متقاضیان جامانده در این مدت قادر خواهند بود برای ثبت نام در سامانه اقدام کنند.

 

محاسبه اقساط وام ودیعه مستاجران

 

وام ودیعه مستاجران توسط ۱۹بانک و موسسه اعتباری پرداخت می‌شود. رقم این وام برای مستاجران در تهران ۵۰میلیون تومان، در شهر‌های مشهد، اصفهان کرج، شیراز، تبریز، اهواز و کرمانشاه ۳۰میلیون تومان و در باقی شهر‌های کشور ۱۵میلیون است.

 

پرداخت وام در دو نوع انجام می‌شود. روش اول برای خانواده‌هایی کم‌درآمد مناسب است، اما بقیه هم می‌توانند روی آن حساب باز کنند، چون با توجه به اینکه اصل وام سر یک سال به بانک برمی‌گردد، مستاجر تنها به پرداخت سود می‌پردازد. پس اقساط ماهیانه رقم ناچیزی خواهد بود. محاسبه‌های نهایی می‌گویند با سود تسهیلات مرابحه ۱۳درصدی دریافت‌کننده وام ۵۰میلیون تومانی ماهی ۵۴۰هزار تومان، دریافت‌کننده وام ۳۰میلیون تومانی ماهی حدود ۳۲۰هزار تومان و دریافت‌کننده تسهیلات ۱۵میلیون تومانی فقط حدود ۱۶۰هزار تومان در ماه قسط می‌دهند. با وجود رقم پایین اقساط این نوع از دریافت وام برای متقاضیان معایبی خواهد داشت. مثل اینکه فقط یک سال آن را در اختیار دارند و پس از اینکه پول را به بانک پس دادند، مشکلاتشان همچنان به قوت خود باقی است.

 

برای رفع این نقیصه بانک مرکزی بالاخره تایید کرد که روش دومی هم وجود دارد و در آن مستاجر می‌تواند درخواست دهد وام را برای سه سال در اختیار داشته باشد و در عوض اصل پول و سود آن را خرد خرد با بانک تسویه کند. در پایان این ۳۶ ماه وامی که گرفته‌اید مال خودتان خواهد بود. در این حال نرخ سود ۱۲ درصد محاسبه می‌شود. به‌این ترتیب مستاجران تهرانی که ۵۰میلیون تومان دریافت می‌کنند با احتساب سود وام باید ماهی یک میلیون و ۶۶۰هزار تومان قسط بدهند. در پایان مراحل بازپرداخت وام ۵۰میلیون تومانی در مدت ۳۶ماه مستاجر حدود ۶۰میلیون تومان به بانک پس می‌دهد. به‌عبارت دیگر سود وام ۵۰میلیون تومانی برای مستاجران پایتخت حدود ۹میلیون و ۸۰۰هزار تومان است.

 

در روش بازپرداخت ۳۶ ماهه یا همان سه‌ ساله، برای وام ۳۰میلیون تومانی مبلغ اقساط ماهانه مستاجران ساکن در کلانشهر‌ها ۹۹۶هزار و ۴۲۹تومان است. کل بازپرداخت این وام حدود ۳۶میلیون پس از پایان بازه سه‌ساله خواهد بود و آن‌ها باید اصل وام را با شش میلیون تومان سود پس بدهند. همچنین میزان اقساط ماهانه وام ۱۵میلیون تومانی در بازپرداخت ۳۶ماهه، طبق محاسبه‌ها ۴۹۸هزار و ۲۰۰تومان است. کل بازپرداخت این وام در پایان سه سال ۱۷میلیون و ۹۳۵هزار تومان محاسبه می‌شود.

 

پیش از این متقاضیان واجد شرایط در ساعت ۱۰صبح روز شنبه چهارم مردادماه با ارسال کدملی سرپرست خانوار به سرشماره پیامکی ۳۰۰۰۷۳۶۴۰ از طریق تلفن‌همراه شخصی خود نسبت به ثبت‌نام اولیه اقدام کرده‌اند. مهلت ثب‌نام در ساعت ۲۴روز پنجشنبه ۹مردادماه به پایان رسیده است و طبق گفته‌ها ۲.۲ میلیون نفر در نهایت با ارسال پیامک درخواست خود را ثبت کرده‌اند. گفته شده حدود یک میلیون نفر وام می‌گیرند پس از این نظر هم شانس زیادی برای مستاجران وجود خواهد داشت.

 

طبق برنامه‌ریزی ۲۰ مردادماه اسامی واجدان شرایط اعلام می‌شود و پس از بررسی اولیه و ارسال پیامک به متقاضی در زمان‌بندی اعلام شده از سوی وزارت راه‌وشهرسازی، متقاضیان واجد شرایط دریافت تسهیلات بانکی باید در سامانه وزارت راه و شهرسازی به آدرس tem.mrud.ir ثبت‌نام خود را تکمیل کنند. سپس مشخصات متقاضیان واجد شرایط از سوی وزارتخانه یادشده به بانک‌مرکزی و بانک‌ها منعکس و متعاقب آن دستورالعمل اجرایی به بانک‌های عامل ابلاغ می‌شود. با توجه به رقم اقساط ماهانه وام مستاجران و در نظر داشتن این مسئله که اولویت پرداخت وام مذکور با کارگران و مددجویان نهاد‌های حمایتی است به نظر نمی‌رسد تقاضا برای دریافت این وام و بازپرداخت ۳۶ ماهه آن چشمگیر باشد. در نتیجه ممکن است بخش زیادی از مستاجران مشمول ترجیح دهند به جای دریافت وام و بازپرداخت آن در سه سال، سود این تسهیلات را یکساله پرداخت کنند.