مجتمع کربنات سدیم فیروزآباد بزرگترین واحد تولید کربنات سدیم خاورمیانه
مجتمع کربنات سدیم فیروزآباد بزرگترین واحد تولید کربنات سدیم خاورمیانه

حمید رضا ایزدی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در آیین مراسم  بهره برداری فاز نخست مجتمع کربنات سدیم شهرستان فیروزآباد، گفت: این مجتمع از پروژه‌های بزرگ و پیشران صنعتی و معدنی در سال ۹۹  است که  با ظرفیت تولید ۳۲۰ هزار تن و با سرمایه‌گذاری دوهزار و ۶۷ میلیارد تومان و اشتغالزایی مستقیم یک هزارو […]

حمید رضا ایزدی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در آیین مراسم  بهره برداری فاز نخست مجتمع کربنات سدیم شهرستان فیروزآباد، گفت: این مجتمع از پروژه‌های بزرگ و پیشران صنعتی و معدنی در سال ۹۹  است که  با ظرفیت تولید ۳۲۰ هزار تن و با سرمایه‌گذاری دوهزار و ۶۷ میلیارد تومان و اشتغالزایی مستقیم یک هزارو پانزده نفر و (اشتغال  بیش از ۳  هزار نفر به صورت غیر مستقیم) در شهرستان فیروزآباد به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور ریاست محترم جمهور افتتاح شد.

او بیان کرد: یکی از اولویت‌هایی که در استان فارس در سال جهش تولید وجود داشته و سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز بر اجرایی شدن آن در استان اهتمام ویژه‌ای دارد تکمیل و راه اندازی صنایع مادر و صنایع بزرگ در این استان بوده و در این راستا فاز نخست کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد که در زمینه تولید کربنات سدیم فعالیت می‌کند افتتاح شد.

ایزدی افزود: مجتمع کربنات سدیم فیروزآباد به عنوان بزرگترین واحد تولید کربنات سدیم  خاورمیانه توان تامین ۶۰ درصد کربنات سدیم کشور را دارد.

او با اشاره به وجود معادن غنی و ذخایر عظیم سنگ آهک، نمک و گنبد‌های نمکی در استان به عنوان مواد اولیه مورد نیاز کارخانه تولید کربنات سدیم، اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های مهم این کارخانه استفاده از مواد اولیه‌ای است که در جوار این کارخانه وجود داشته که  این مجتمع با داشتن ۸ معدن سنگ آهک و نمک، به عنوان بزرگترین کارخانه کربنات سدیم خاورمیانه، نیاز مصرفی کربنات سدیم کشور را تامین و زمینه صادرات نیز فراهم خواهد شد.

ایزدی در خصوص ویژگی این صنعت تصریح کرد:  وجود این صنعت و معادن  همجوار  عاملی است برای عدم خام فروشی محصولات معدنی در استان فارس این در حالی است که با ایجاد این مجموعه، تولیدات این کارخانه باعث ایجاد صنایع پایین دستی در شهرستان فیروزآباد و شهرستان‌های همجوار در زمینه تولید شیشه و مواد شوینده خواهد شد که این امر در سال جهش تولید باعث ایجاد اشتغال مؤثر و پویا در کشور خواهد شد.

او  تصریح کرد:  با فعالیت این واحد صنعتی، موجب ایجاد اشتغال در منطقه برای افراد محلی و بومی، زمینه توسعه اقتصادی استان و قابلیت صادرات این محصول به بازار‌های جهانی فراهم می‌شود.

ایزدی اظهار داشت: پس از بهره برداری از تمامی ظرفیت‌های این کارخانه کلیه نیاز‌های داخلی کشور در زمینه کربنات سدیم مرتفع شده و امکان صادرات بخش اعظمی از محصولات این صنعت فراهم خواهد شد محصولات تولید شده در این کارخانه در صنایع شیشه‌سازی، بلور، صنایع بهداشتی و شوینده، صنایع نساجی و دباغی، صنایع غذایی، صنایع کاغذ و صنایع شیمیایی تصفیه آب و پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان صمت فارس اضافه کرد: بازار هدف کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد شامل کشور‌هایی نظیر ترکیه، عراق، هند، کره جنوبی، اندونزی، بنگلادش، اوکراین، یونان، امارات و ارمنستان است.

شهرستان فیروزآباد در فاصله ۹۳ کیلومتری جنوب غرب شیراز قرار دارد.