داراب فارس و نقش‌آفرینی فعال در کریدور شمال – جنوب
داراب فارس و نقش‌آفرینی فعال در کریدور شمال – جنوب

معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه شهرستان داراب گفت:‌ دولت تدبیر و امید در هفت سال گذشته اقدام‌های گسترده‌ای در راستای ارتقای زیرساخت‌های حمل و نقل شهرستان داراب انجام داده است که متاثر از این تلاش‌ها، جایگاه این شهرستان در جابجایی کالا از بنادر جنوبی به مرکز کشور و کریدور شمال – جنوب تقویت شده […]

معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه شهرستان داراب گفت:‌ دولت تدبیر و امید در هفت سال گذشته اقدام‌های گسترده‌ای در راستای ارتقای زیرساخت‌های حمل و نقل شهرستان داراب انجام داده است که متاثر از این تلاش‌ها، جایگاه این شهرستان در جابجایی کالا از بنادر جنوبی به مرکز کشور و کریدور شمال – جنوب تقویت شده است.

 

علی مظفری به تبیین تلاش‌های دولت تدبیر و امید در راستای ارتقای زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی شهرستان داراب پرداخت و از این اقدامات به مثابه حرکتی انقلابی و جهش‌گونه یاد کرد.

 

گام‌های عملی در راستای تحقق آرزوی دیرینه: اتصال به راه آهن سراسری

فرماندار ویژه شهرستان داراب گفت:‌ اتصال راه‌آهن داراب به شبکه سراسری از آرزوهای مهم مردم این شهرستان بود که در سال ۱۳۹۷ با اخذ ردیف ملی کار مطالعات آن آغاز شد و این شهرستان با اجرایی شدن این خط ریلی به پروژه ملی و در حال احداث شیراز – گل‌گهر سیرجان متصل خواهد شد.

مظفری افزود: پس از تصویب پروژه راه‌آهن داراب – زادمحمود استان هرمزگان در بودجه سال ۱۳۹۷ مطالعات توجیهی این پروژه توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور آماده و امید است با راه‌اندازی این پروژه مهم و تاثیرگذار؛ استان‌های مهم فارس و هرمزگان که از نظر صنعت و کشاورزی جایگاه خاصی در کشور دارد به یکدیگر متصل شوند.

 

پیش از این، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس ۲۱ اردیبهشت ۹۹ در گزارشی از روند اجرای پروژه ریلی اتصال داراب – زادمحمود به راه آهن شیراز-گل گهر گفته بود:‌ ساخت این خط ریلی در یک فاز به طول ۲۷ کیلومتر آغاز شده که اکنون ۷۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

احیای فرودگاهی که تعطیل شده

فرماندار ویژه شهرستان داراب درباره فرودگاه این شهرستان نیز گفت: یکی از مهم‌ترین الزامات توسعه در دنیای امروز برخورداری از صنعت حمل و نقل هوایی مدرن و پیشرفته است و در حالی که این شهرستان قبل از انقلاب از فرودگاه برخوردار بود اما امروز این فرودگاه تعطیل است.

مظفری گفت: دولت تدبیر و امید که از ابتدای روی کار آمدن دغدغه آن رشد و توسعه زیرساخت‌ها بود؛ راه‌اندازی فرودگاه داراب را در دستور کار خود قرار داد و با تخصیص پنج میلیارد ریال جهت فنس‌کشی و ۲ میلیارد ریال جهت مطالعات بهسازی و توسعه و عوامل میدانی پروازی و فیبر نوری هزینه کرد و انتظار می‌رود در سال جاری پیمانکار آماده‌سازی فرودگاه نیز مشغول فعالیت شود.

تبدیل داراب به کارگاه بزرگ جاده‌سازی

معاون استاندار فارس در ادامه به احداث و توسعه بزرگراه های داراب اشاره کرد و افزود: امروز با احداث ۷۰ کیلومتر بزرگراه با اعتبار ۲ هزار میلیارد ریال بیشترین حجم از ساخت و سازهای جاده‌های استان فارس در داراب در حال انجام است.

مظفری گفت: یک ششم سهمیه قیر استان در جهت راه سازی داراب اختصاص یافته که این امر این شهرستان را به کارگاه بزرگ جاده سازی استان فارس تبدیل کرده است، امیدواریم در هفته دولت و دهه فجر امسال بخش زیادی از این پروژه‌ها به بهره‌برداری برسد.

 

بزرگراهی با ماموریت رونق جابجایی بار و مسافر

مظفری با اشاره به بزرگراه در حال احداث شیراز- سروستان- فسا – داراب- بندرعباس گفت: بخش زیادی از مسیر ۵۸۰ کیلومتری این بزرگراه و کلیدور جنوب به شمال احداث شده و با تکمیل این پروژه، بندرعباس از این مسیر به مرکز و شمال کشور متصل و این اقدام سبب رونق ترانزیت و حمل و نقل بار و مسافر می‌شود.

وی در ادامه جذابیت‌های سفر از استان هرمزگان به فارس و مرکز کشور از محور داراب را یادآور شد و گفت:‌ شهرستان داراب با قدمتی چند هزار ساله و با آثار تاریخی و گردشگری بسیار و همچنین مراکز مهم تفریحی و توریستی مسیری مطلوب برای گردشگران داخلی و خارجی است و می تواند محلی برای اقامت گردشگران باشد و همچنین دریاچه مهارلو، میان جنگل فسا، امامزاده اسماعیل و دیگر مراکز خدماتی و اقامتی به جذابیت‌های این مسیر افزوده است.

 

طرح‌های دیگر راه‌سازی

فرماندار ویژه داراب در ادامه به پروژه های فعال راهسازی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: بزرگراه داراب به جنت شهر به طول ۱۵ کیلومتر به اتمام رسیده و بزرگراه محور جدید داراب – فسا از تقاطع زرین دشت تا انتهای حوزه استحفاظی شهرستان به طول ۲۴ کیلومتر و بزرگراه های جنت شهر به نوایگان به طول ۱۵ کیلومتر و محور قدیم داراب به فسا بطول ۱۵ کیلومتر با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است.

 

ترافیک در شهر داراب کاهش می‌یابد

مظفری همچنین به اجرای کمربندی های غربی و جنوبی داراب نیز اشاره کرد و گفت: با احداث کمربند غربی به طول چهار کیلومتر همچنین احداث کمربند جنوبی بخش زیادی از ترافیک شهر داراب کاسته می‌شود.

 

توسعه راه‌های روستایی

فرماندار ویژه شهرستان داراب همچنین در خصوص ساخت محورهای روستایی نیز گفت: پروژه محور “تل بارگاه-جلال آباد” “روستای ایثار تا شهرک بازرگان” و “روستای بنه کلاغی – بازرگان” احداث راه روستایی “بناب به چاگونی” و همچنین احداث محور روستایی “مروارید – شهرک ایثار و آنتی یردانجیر” و روکش آسفالت محور جمسی از اقدامات قابل ملاحظه توسعه روستاها در دولت تدبیر و امید است.

دعوت از سرمایه‌گذاران
مظفری در ادامه ضمن قدردانی از نگاه ویژه دولت به این شهرستان، مصوب شدن منطقه ویژه اقتصادی داراب و سه ناحیه صنعتی در بخش‌های فورگ- رستاق و فسارود داراب و اجرای این پروژه های زیرساختی را مکمل یکدیگر در توسعه این منطقه عنوان کرد.
فرماندار ویژه شهرستان داراب افزود: باتوجه به پتانسیل های مهم معدنی و کشاورزی از سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این شهرستان داراب دعوت و تمامی شرایط لازم را جهت سرمایه گزاری آنها فراهم می‌کنیم.
پیش از این، مدیرکل راه و شهرسازی فارس در سفر به شهرستان داراب گفته بود:‌ در حال حاضر بیش از ۷۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی با اعتباربیش از ۲ هزار میلیارد ریال در داراب در حال ساخت است.
جعفر زاهدی  افزود: محور اصلی فسا-داراب-بندرعباس در سه کارگاه فعال است و پنج گروه خاک ریزی ، خاک برداری و عملیات راه سازی مشغول فعالیت هستند.
وی گفت: محورهایی که در حال راه سازی هستیم همه از شلوغترین و پرحادثه ترین نقاط شهرستان داراب هستند که یکی از آنها کمربند جنوبی داراب و دیگری جاده اصلی سه راهی دولت آباد تا کارخانه سیمان ۱۳ کیلومتر است و درحال حاضر ۶ کیلومتر آن قیرپاشی شده و آماده آسفالت است و مابقی در صورت تامین قیر مورد نیاز به زودی اتمام خواهد یافت.
مدیر کل راه و شهرسازی فارس فعال بودن پروژه بزرگراه محور قدیم فسا – داراب را یادآور شد.

شهرستان داراب در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرق شیراز واقع است.
هیات دولت در جلسه چهارشنبه ۲۲ آبان‌ماه ۹۸، با دایر نمودن فرمانداری ویژه در شهرستان داراب واقع در استان فارس نیز موافقت کرد.