خسرو فروغان گفت: انجام صادرات هوایی از استان در انحصار فرد و یا گروه خاصی نیست و همه بازرگانان میتوانند از ظرفیت موجود استفاده کنند که در این صورت همه مزایای این اقدام به صورت مشارکت برای همه یکسان خواهد بود. خسرو فروغان در جلسه کمیسیون صادرات، واردات و گمرک این اتاق که با موضوع […]
خسرو فروغان گفت: انجام صادرات هوایی از استان در انحصار فرد و یا گروه خاصی نیست و همه بازرگانان میتوانند از ظرفیت موجود استفاده کنند که در این صورت همه مزایای این اقدام به صورت مشارکت برای همه یکسان خواهد بود.
خسرو فروغان در جلسه کمیسیون صادرات، واردات و گمرک این اتاق که با موضوع مشکلات صادرات هوایی به کویت و کشورهای حاشیه خلیج فارس و با حضور اعضای آن برگزار شد، گفت: برقراری خط هوایی منظم برای صادرات محصولات استان فارس از الزامات استان است و نکته قابل تامل این که برقراری پرواز منظم و تامین بار برای صادرات موضوع مهمی است که روند آن باید کامل مشخص شود.
او افزود: در حال حاضر بار صادراتی برخی از محصولات استان به صورت هوایی و پراکنده از شیراز به کشور کویت انجام میشود، اما مطالبه صادرکنندگان استان ایجاد خط هوایی منظم برای صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس است.
فروغان با بیان اینکه رعایت اخلاق کسب و کار و در نظر گرفتن مطالبات عمده فعالان اقتصادی برای ما یک اولویت است اظهارداشت: انجام صادرات هوایی از استان در انحصار فرد و یا گروه خاصی نیست و همه بازرگانان میتوانند از ظرفیت موجود استفاده کنند که در این صورت همه مزایای این اقدام به صورت مشارکت برای همه یکسان خواهد بود.
او اضافه کرد: مهمترین بخش ایجاد کارگو برای صادرات هوایی استان برای بخش خصوصی، تامین بار برای برقراری خط منظم و برنامه ریزی شده است و صادرکنندگان ما باید بتوانند جوابگوی انتظارات مشتریان خود در بازارهای خارجی باشند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه ارسال بار صادراتی با هواپیما زیر ۸۵ تن نیز برای ایرلاین مقرون به صرفه نیست ادامه داد: اگر تامین بار صادرات هوایی از سوی بخش خصوصی تامین شود میتوانیم درخواست افزایش خطوط هوایی و هواپیماهای بیشتری برای این امر داشته باشیم.
فروغان با بیان اینکه هم اینک صادرات هوایی فارس توسط شرکت هواپیمایی ایران ایر انجام میشود، عنوان داشت: صادرات بازرگانان و فعالان اقتصادی ما میتواند انگیزه مهمی برای خدمات دهی و ایجاد کارگو از سوی شرکتهای خطوط هوایی باشد به طوری که اگر فعالان اقتصادی استان طوری همفکری، برنامه ریزی و عمل کنند که شاهد حرکت واحدی در این زمینه باشیم خطوط هوایی که صادرات هوایی استان را انجام میدهد نیز با اطمینان و اعتماد بیشتری خدمات خود را ارائه خواهد داد.
او تصریح کرد: در شرایط فعلی زحمات بازرگانان و فعالان بخش خصوصی برای ایجاد بازار در کشورهای مختلف کار ارزشمندی است لذا با تمام توان برای تسهیل فرآیند صادرات استان تلاش میکنیم.
فروغان افزود: ما در اتاق بازرگانی فارس به عنوان نماینده بخش خصوصی پیگیر درخواستها و مدافع بخش خصوصی استان هستیم و از ظرفیتهای قانونی اتاق بازرگانی برای تسهیل صادرات و تحقق انتظارات فعالان اقتصادی استفاده میکنیم.
۱۵ تن صادرات هوایی محصولات استان در هر پرواز
رضوی مدیر کل شرکت هواپیمایی ایران ایر در استان فارس نیز گفت: راه اندازی خط منظم صادرات هوایی نیاز به همدلی و همراهی بیشتر بخش خصوصی در تامین بار و اعتماد خطوط هوایی و شرکتهای هواپیمایی دارد که هر دو طرف باید برای برآورده کردن انتظارات تلاش مضاعف کنند تا گره صادرات هوایی استنان باز شود.
او افزود: انتظارات بخش خصوصی استان در تامین بار صادرات هوایی حدود ۱۵ تن در هر پرواز است که ما در استان این میزان را تایید میکنیم تا صادرکنندگان استان بارهای خود را تجمیع کرده و ضر و زیان کمتری را متحمل شوند.
رضوی اظهارداشت: زمان مشخصی برای پایان بیماری کرونا مشخص نیست و در حال حاضر پرواز به کشورهای اروپایی در برنامه شرکتهای هواپیمایی نیست لذا صادرکنندگان استان باید از این فرصت به بهترین نحو برای صادرات محصولات استان به کشورهای حاشیه خلیج فارس برنامه ریزی و استفاده کنند.
او با تاکید بر ایجاد تضمین و اعتماد انجام صادرات هوایی برای شرکت هواپیمایی ایران ایر در استان اضافه کرد: فضا برای صادرات بار هوایی برای تمام صادرکنندگان استان مهیاست و ما به دنبال ایجاد خط هوایی منظم و با برنامه مشخص و باز در استان هستیم.
رضوی با تاکید بر اینکه صادرکنندگان ما نیز باید خود را مقید به تامین بار و انعقاد قرارداد بدانند، ادامه داد: به ایجاد بازارهای با دوام و موثر برای صادرکنندگان استان کمک میکنیم و همراه بازرگانان و صادرکنندگان استان هستیم.
در این جلسه برخی از فعالان اقتصادی و صادرکنندگان استان به بیان دیدگاهها و مطالبات خود در موضوع مشکلات صادرات هوایی به کویت و کشورهای حاشیه خلیج فارس پرداختند.