جریمه و حبس برای آتش زدن بقایای گیاهی
جریمه و حبس برای آتش زدن بقایای گیاهی

رئیس دفتر محیط زیست و سلامت غذا در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به آغاز برداشت گندم و جو در استان فارس گفت: بر اساس مواد قانون، جریمه نقدی و حبس در انتظار افرادی است که اقدام به آتش زدن بقایای گیاهی و کاه و کلش مزارع می کنند. محمد مهدی غیاثی تصریح […]

رئیس دفتر محیط زیست و سلامت غذا در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به آغاز برداشت گندم و جو در استان فارس گفت: بر اساس مواد قانون، جریمه نقدی و حبس در انتظار افرادی است که اقدام به آتش زدن بقایای گیاهی و کاه و کلش مزارع می کنند.

محمد مهدی غیاثی تصریح کرد: بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، ماده ۲ و ۲۲ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا، ماده ۲۰ قانون هوای پاک، ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع و قانون مدیریت پسماند با متخلفین برخورد خواهد شد.

این مقام مسئول اظهار کرد: در سنوات گذشته بیش از ۲۵۰ پرونده قضایی در شهرستان‌های مختلف استان فارس با همکاری اداره های محیط زیست و مراجع انتظامی و قضایی تشکیل شده است که متخلفین به جزای نقدی تا ۸۰ میلیون ریال نیز محکوم شده‌اند.

غیاثی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر آتش زدن بقایای گیاهی در مزارع استان روند کاهشی داشته است، ابراز کرد: متاسفانه در این فصل شاهد به آتش کشیدن برخی از مزارع توسط کشاورزان هستیم که موجب ورود خسارت سنگین به خاک و هوا می شود.

او با یاد آوری شعار امسال روز جهانی زمین پاک که ” اقدام برای اقلیم ” است، تاکید کرد: دستیابی به زمین پاک جز با حفاظت از آب و خاک محقق نخواهد شد.

به گفته وی؛ از بقایای گیاهی می‌توان برای مصارف تغذیه دام، تولید گیاخاک، کمپوست، ورمی کمپوست، تولید انرژی، تولید پروتئین و مالچ های اقتصادی بهره برد.